Ηλεκτρονικό ενημερωτικό Δελτίο
Τεύχος 7: Ιανουάριος - Μάρτιος 2007
Ο Συνήγορος του Πολίτη σας καλωσορίζει στο ηλεκτρονικό ενημερωτικό του δελτίο (newsletter) μέσα από το οποίο θα υπάρχει τακτική ενημέρωση για όλες τις
δράσεις του. Το newsletter μας αποτελεί ένα διαδραστικό εργαλείο επικοινωνίας και μέσα από αυτό μπορείτε και εσείς να έλθετε σε επαφή μαζί μας και να ενημερωθείτε
για δράσεις που σας ενδιαφέρουν περισσότερο.
Ετήσια Έκθεση 2006 Ειδική Έκθεση για τις μεταδημοτεύσεις Ο ΣτΠ συνεργάζεται με την κοινωνία των πολιτών Ο ΣτΠ προάγει τα δικαιώματα του παιδιού |
Ειδική Έκθεση για τις προσλήψεις στον δημόσιο τομέα εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ Ενημερωτικό έντυπο του Συνηγόρου του Παιδιού στα αγγλικά Ο ΣτΠ για την καταπολέμηση της σωματικής τιμωρίας |
1. Στην πρόταση αναθεώρησης των άρθρων 24 και 117, παρ.3 και 4 του Συντάγματος επισημάνθηκε η αναγκαιότητα πρόκρισης του όρου «βιώσιμη ανάπτυξη» έναντι της «αρχής της αειφορίας», που εισήχθη στο πλαίσιο της αναθεώρησης του 2001. Συμμερίζεσθε αυτήν την άποψη;
Νομίζω ότι η πρόταση έχει περιορισμένη νομική σημασία : Η σχετική με την προστασία του περιβάλλοντος νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας είχε πριν από το 2001 στηριχθεί στην έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης», ενώ μετά το 2001 στην έννοια της «αειφορίας» χωρίς καμμία πρακτική διαφορά. Προσωπικά προτιμώ , ως σαφέστερη, την « βιώσιμη ανάπτυξη», επισημαίνοντας ωστόσο ότι η ΣυνθΕΚ χρησιμοποιεί την «αειφόρο ανάπτυξη».
2. Πώς κρίνετε την πρόταση να τεθεί ένα χρονικό όριο (συγκεκριμένα η ημερομηνία της 11ης Ιουνίου 1975 κατά την οποία τέθηκε σε ισχύ το Σ.1975) ως κριτήριο για τον χαρακτηρισμό μιας έκτασης ως δάσους ή δασικής έκτασης;
Η πρόταση αυτή μπορεί να φαίνεται ότι επιλύει, ή και όντως να επιλύει , ορισμένα πρακτικά προβλήματα που για τον μη νομικό ηχούν παράξενα. Είναι όμως, κατ’ ουσίαν, μία αδιαφοροποίητη «δασική αμνηστεία», που συνιστά συνάμα ομολογία αδυναμίας της Πολιτείας να εφαρμόσει όχι έναν απλό νόμο, αλλά το ίδιο το Σύνταγμα. Η ρύθμιση αυτή επιβραβεύει και αυτούς ακόμη τους συμπολίτες μας ,οι οποίοι παραβίασαν ευθέως το Σύνταγμα, αποψιλώνοντας παρανόμως μέχρι το 1975 (κατ’ ουσίαν μέχρι το 1977) δασικές εκτάσεις ανοίγει δε αναπότρεπτα τον δρόμο για ανάλογες μελλοντικές «δίκαιες διεκδικήσεις», καθιστώντας ακόμη δυσκολότερη την αποτελεσματική διαφύλαξη των δασών από τους αεί προσβλέποντες σε νέες «ευνοϊκές» διευθετήσεις.
3. Θεωρείτε ορθή και σκόπιμη τη διαφοροποίηση της συνταγματικής προστασίας δασών και δασικών εκτάσεων και ειδικότερα την προτεινόμενη αλλαγή προορισμού των δασικών εκτάσεων για λόγους χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού;
Η δικαιολόγηση ή μη της διαφοροποιήσεως μπορεί να γίνει μόνον με επιστημονικά (δασοπονικά) ή και αμιγώς πολιτικά επιχειρήματα, όχι δε με νομικά. Μπορώ να επισημάνω μόνον τις νομικές συνέπειες: Ένα μεγάλο τμήμα δασικής γής, και μάλιστα το πλέον ευάλωτο –αφού τα κατά την κοινή αντίληψη δάση κινδυνεύουν λιγότερο από τις δασικές εκτάσεις, που θεωρούνται από ορισμένους ως αμελητέοι «πουρναρότοποι»- , αποστερείται εφεξής της συνταγματικής προστασίας του. Δεδομένου δε ότι η χρησιμοποίηση δασών και δασικών εκτάσεων για άλλη χρήση είναι ούτως ή άλλως επιτρεπτή, αν την επιβάλλει υπέρτερο δημόσιο συμφέρον, ένα είναι το κατ’ ουσίαν νέο περιεχόμενο της προτάσεως αυτής: Δόμηση σε δασικές εκτάσεις. Μαζί με την σχεδόν απεριόριστα επιτρεπόμενη και ενεργούμενη δόμηση εκτός σχεδίου, φοβούμαι ότι το μίγμα γίνεται εκρηκτικό.
4. Πώς θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν κάποια ειδικά προβλήματα πολιτών που θίγεται η ιδιοκτησία τους εξαιτίας του δασικού της χαρακτήρα (π.χ. μέλη οικοδομικών συνεταιρισμών);
Υπό την προϋπόθεση ότι συντρέχει καλή πίστη ή παράβαση αρχής εμπιστοσύνης των ενδιαφερομένων, δύο είναι τα πραγματικά προβλήματα που ανάγονται στο παρελθόν: Δασωθέντες αγροί και οικοδομικοί συνεταιρισμοί. Πρόταση και σχέδιο διατάξεων: α) Νόμος που εκδίδεται μία φορά μόνο μέσα σε ένα έτος από την ισχύ του Συντάγματος και ισχύει για περιορισμένο χρονικό διάστημα ορίζει τους όρους και προϋποθέσεις για την αναγνώριση των δασωθέντων αγρών. Ως δασωθέντες αγροί νοούνται αποδεδειγμένα καλλιεργούμενες μέχρι το έτος 1960 ιδιωτικές εκτάσεις, οι οποίες στη συνέχεια απέκτησαν την μορφή δασικής έκτασης. Οι εκτάσεις αυτές διατηρούν την γεωργική χρήση και δεν επιτρέπεται να οικοδομηθούν. Η ρύθμιση της παραγράφου αυτής δεν εφαρμόζεται σε εκτάσεις του νομού Αττικής. β) Νόμος που εκδίδεται μία φορά μόνο μέσα σε ένα έτος από την ισχύ του Συντάγματος και ισχύει για περιορισμένο χρονικό διάστημα ορίζει τους όρους και προϋποθέσεις για την ανταλλαγή δασικών εκτάσεων που αποκτήθηκαν από οικοδομικούς συνεταιρισμούς πριν από την 11-6-1975 με μη δασικές εκτάσεις του Δημοσίου, χωροταξικώς κατάλληλες για πολεοδόμηση. Η πολεοδόμηση των εκτάσεων αυτών χωρεί μόνον με τις προϋποθέσεις της πολεοδομικής νομοθεσίας που ισχύει κάθε φορά.
5. Εκτιμάτε ότι χρειάζεται αναθεώρηση το άρθρο 24 Σ. και σε ποια σημεία του;
Το άρθρο 24 πρέπει να εμπλουτισθεί με δύο αρχές, αυτονόητες για κάθε οργανωμένο και ευνομούμενο ευρωπαϊκό κράτος : α) Να ορισθεί ρητά ότι η δόμηση και κάθε οργανωμένη επιχειρηματική δραστηριότητα επιτρέπεται μόνον σε εντός σχεδίου περιοχές ή σε ειδικά προσδιοριζόμενες για κάθε επί μέρους κατηγορία δραστηριοτήτων ζώνες και ότι όλες οι διατάξεις που επιτρέπουν το αντίθετο καταργούνται αυτοδικαίως μετά πάροδο (λ.χ.) οκταετίας από την έναρξη ισχύος της αναθεωρημένης συνταγματικής διατάξεως. β) Να ορισθεί ρητά ότι όλα τα κτίσματα και κατασκευές που ανεγείρονται αυθαιρέτως μετά την έναρξη ισχύος της αναθεωρημένης συνταγματικής διατάξεως κατεδαφίζονται υποχρεωτικώς.
Ο ΣτΠ εγκαινίασε δύο νέους δικτυακούς τόπους:
Μετά το πόρισμα του ΣτΠ για την κατάσταση του Υποθηκοφυλακείου Πειραιά και τα προβλήματα λειτουργίας του, το Υπουργείο Δικαιοσύνης δεσμεύθηκε για πρόσληψη πρόσθετου προσωπικού Στον νέο νόμο 3536/2007 «Ειδικές ρυθμίσεις θεμάτων μεταναστευτικής πολιτικής» ενσωματώθηκαν ορισμένες από τις προτάσεις του ΣτΠ. Διαπιστώνοντας διάθεση συνεργασίας, η Αρχή επανήλθε με νέες παρατηρήσεις για την τακτοποίηση της διαμονής ορισμένων κατηγοριών αλλοδαπών με διαπιστωμένο σοβαρό δεσμό με την Ελλάδα (PDF - 173Kb) και για τη βελτίωση της διαδικασίας απέλασης (PDF - 221Kb) με γνώμονα την αποτελεσματικότητά της και την προστασία των δικαιωμάτων. Μετά την παρέμβαση του ΣτΠ και τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ το Υπουργείο Εσωτερικών εξέδωσε εγκύκλιο για τη συμμόρφωση των Περιφερειών σε δικαστικές αποφάσεις σχετικά με τη χορήγηση ειδικής βεβαίωσης νόμιμης διαμονής. Το Υπουργείο Εσωτερικών επίσης:
Μετά την παρέμβαση του ΣτΠ η Περιφέρεια Αττικής μετέβαλε την προηγούμενη πρακτική της σχετικά με την εξέταση αιτήσεων για χορήγηση άδειας διαμονής σε μέλη οικογένειας ευρωπαίων πολιτών, τα οποία έχουν μη ευρωπαϊκή ιθαγένεια. Μετά την παρέμβαση του ΣτΠ και με μέριμνα της Δ/νσης Πολεοδομίας του Δήμου Λαρισαίων κατεδαφίστηκαν αυθαίρετες κατασκευές στον κοινόχρηστο χώρο της ζώνης απαλλοτρίωσης της Παλαιάς Εθνικής Οδού (ΕΟ) Αθηνών-Θεσσαλονίκης.
|
Μετά την παρέμβαση του ΣτΠ σχετικά με την οχληρή λειτουργία σταθμού της ΔΕΗ Α.Ε. στη Σύρο, ο Νομάρχης Κυκλάδων επέβαλε σε βάρος της ΔΕΗ πρόστιμο εξήντα χιλιάδων ευρώ (60.000) για πρόκληση περιστατικού σοβαρής θαλάσσιας και ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ενώ η εταιρεία κρίθηκε ως "υπότροπη" σε περιστατικά υποβάθμισης του περιβάλλοντος από τη λειτουργία της. Εκδόθηκε οικοδομική άδεια από τη Δ/νση Πολεοδομίας και Περιβάλλοντος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων για εγκατάσταση ανεμογεννήτριας στη θέση Μερσίνη στον Δήμο Μυκονίων Νομού Κυκλάδων, δύο χρόνια μετά την έναρξη των σχετικών διαδικασιών και την παρέμβαση του ΣτΠ και αφού η ιδιοκτήτρια εταιρεία είχε λάβει δεκατρείς (13) άδειες και εγκρίσεις. Αποκαταστάθηκε από τον δήμο, με βάση το άρθρο 103 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (Ν. 3463/2006) για εξώδικο συμβιβασμό ή κατάργηση δίκης, η ζημιά που υπέστη ΙΧ όχημα, λόγω καθίζησης οδοστρώματος στον Δήμο Ηλιούπολης. Η ενδιαφερόμενη πολίτις ζήτησε τη διαμεσολάβηση της Αρχής επειδή το αίτημά της είχε αρχικά απορριφθεί από τη Δημαρχιακή Επιτροπή του Δήμου Ηλιούπολης, με το αιτιολογικό ότι έπρεπε να έχει προηγηθεί τελεσίδικη δικαστική απόφαση. Ο ΣτΠ προέτρεψε τη Δημαρχιακή Επιτροπή να επανεξετάσει το θέμα ώστε να μην χρειαστεί η πολίτις να καταφύγει στα δικαστήρια για ένα μικρό ποσό (109,50 ευρώ). Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων έκανε δεκτή πρόταση του ΣτΠ να θεωρείται επιτρεπτή η διαφήμιση της κατ’ οίκον διδασκαλίας, που ασκείται ως επαγγελματική δραστηριότητα κατόπιν σχετικής άδειας από το ΥΠΕΠΘ, λόγω έλλειψης ρητής απαγόρευσης προς τούτο από το ισχύον νομικό πλαίσιο. |
Με την απόφαση της 18.1.2007 «AlsayedAllaham κατά Ελλάδος», το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου δέχεται ότι, σε περιπτώσεις πλημμελούς διερεύνησης καταγγελιών κατά αστυνομικών, το βάρος απόδειξης αντιστρέφεται σε βάρος του εγκαλουμένου κράτους. Το επιχείρημα αυτό είχε επικαλεσθεί και ο ΣτΠ σε Ειδική Έκθεση για την πειθαρχική διερεύνηση καταγγελιών σε βάρος αστυνομικών.
Με αφορμή αναφορά ανέργου, ο ΣτΠ επισήμανε στα συναρμόδια Υπουργεία ότι, λόγω έλλειψης νόμου που να χαρακτηρίζει το εκπαιδευτικό επίδομα που λαμβάνουν όσοι συμμετέχουν σε προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης σε ΚΕΚ ως εισόδημα, αυτό δεν πρέπει να υφίσταται φορολογικές κρατήσεις. Το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών δεν αποδέχθηκε τις επισημάνσεις της Αρχής, το δε Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας δεν απάντησε στο σχετικό έγγραφο.
Σύνοψη Διαμεσολάβησης
Κλιμάκιο του ΣτΠ πραγματοποίησε αυτοψία στους χώρους κράτησης αλλοδαπών της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης και στο Τμήμα Μεταγωγών Κρατουμένων (Διαβατά), όπου είχε την ευκαιρία να διαμορφώσει εικόνα για τις συνθήκες κράτησης και να συνομιλήσει με κρατουμένους. Τα συμπεράσματα της αυτοψίας αποτέλεσαν αντικείμενο συνάντησης με το Γενικό Αστυνομικό Διευθυντή Θεσσαλονίκης.
H Βοηθός Συνήγορος του Κύκλου Ποιότητας Ζωής κυρία Χρύσα Χατζή:
Ειδικοί επιστήμονες του Κύκλου Ποιότητας Ζωής:
Ο Βοηθός Συνήγορος για τα Δικαιώματα του Παιδιού κύριος Γιώργος Μόσχος συμμετείχε στις 28.2.2007 σε εκδήλωση που διοργάνωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κύριος Κάρολος Παπούλιας στο Προεδρικό Μέγαρο για παιδιά από οικοτροφεία και στέγες παιδικής προστασίας της Αττικής.
Ο Βοηθός Συνήγορος για τα Δικαιώματα του Παιδιού συμμετείχε ως ομιλητής:
Ο Βοηθός Συνήγορος για τα Δικαιώματα του Παιδιού και στελέχη του Συνηγόρου του Παιδιού:
|
|
Την 22.3 επισκέφθηκε τα γραφεία της Αρχής ο επικεφαλής του αντίστοιχου τομέα Σχέσεων Κράτους-Πολίτη του Διαμεσολαβητή της Ταϊλάνδης και ενημερώθηκε για τη λειτουργία και τις αρμοδιότητες της Αρχής από εκπρόσωπο του σχετικού Κύκλου
Στις 12.1 ο Βοηθός Συνήγορος για τα Δικαιώματα του Παιδιού συμμετείχε στο Στρασβούργο στη συνάντηση του διοικητικού συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Δικτύου Συνηγόρων του Παιδιού (ENOC).
Ο Συνήγορος του Πολίτη κύριος Γιώργος Καμίνης συμμετείχε:
Σε περίπτωση που δεν µπορείτε να διαßάσετε αυτό το ηλεκτρονικό ενημερωτικό δελτίο, ή επιθυμείτε να διαβάσετε παλαιότερα, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Συνηγόρου του Πολίτη.