Οικονομική επιβάρυνση πολιτών για επανέκδοση διαβατηρίου, λόγω εκ παραδρομής παρεισφρυσάντων σφαλμάτων κατά την αρχική έκδοσή του
Περιγραφή
Πολίτες αιτήθηκαν έκδοση διαβατηρίου, καταθέτοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Κατά την παραλαβή του διαβατηρίου τους, διαπίστωσαν σφάλματα στα στοιχεία τους (ύψος 0,70 αντί 1.70, άρρεν φύλο αντί για θήλυ κ.ά.)
Οι αιτήσεις για διαβατήριο συμπληρώνονται ηλεκτρονικά από αστυνομικό υπάλληλο. Στη συνέχεια εκτυπώνονται δίδονται για έλεγχο της ορθότητάς των στοιχείων στον πολίτη που, τελικά, υπογράφει την αίτηση. Οι πολίτες είτε δεν πρόσεξαν το σφάλμα που ήδη εμφανιζόταν στα στοιχεία τους στην αίτηση είτε δεν το αντιλήφθηκαν ως σφάλμα. Ως αποτέλεσμα, τα διαβατήρια που τυπώθηκαν περιείχαν σφάλματα στα στοιχεία των πολιτών.
Οι πολίτες ζήτησαν επανέκδοση διαβατηρίου και η ΕΛΑΣ προχώρησε στην αντικατάσταση υποχρεώνοντας, όμως, τους ενδιαφερόμενους σε καταβολή πρόσθετου παράβολου. Όταν οι πολίτες αμφισβήτησαν την υποχρέωσή τους για καταβολή πρόσθετου παραβόλου και ζήτησαν επιστροφή των χρημάτων τους η ΕΛΑΣ αρνήθηκε, με αιτιολογικό ότι την ευθύνη για την εσφαλμένοι εγγραφή φέρουν οι πολίτες διότι έλεγξαν την ορθότητα των στοιχείων της αίτησης και δια της υπογραφής τους την επικύρωσαν.
Ο Συνήγορος, απευθυνόμενος στην ΕΛΑΣ, υποστήριξε ότι πρόκειται για λάθος, κατά τη συμπλήρωση της αίτησης, απολύτως συγγνωστό και πιθανό να συμβεί, δεδομένης και της εμπιστοσύνης των πολιτών στα αρμόδια για την ηλεκτρονική συμπλήρωση των στοιχείων τους αστυνομικά όργανα.
Επεσήμανε, δε ότι η ΕΛΑΣ, ιδιαίτερα στη περίπτωση έκδοσης των διαβατηρίων, για λόγους ασφάλειας, υπέχει αυξημένη ευθύνη, όσον αφορά την ορθή συμπλήρωση των στοιχείων της αίτησης, και τον έλεγχο αυτών σε όλη τη φάση των σύνθετων διοικητικών ενεργειών, από τη στιγμή υποβολής της αίτησης μέχρι και την ολοκλήρωση της διαδικασίας με την εκτύπωση του διαβατηρίου. Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε υπάρχει και ειδικό Τμήμα ελέγχου διαβατηρίων. Επομένως, το οικονομικό κόστος για τη θεραπεία τέτοιων σφαλμάτων, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επιβαρύνει τον πολίτη και η ίδια η Υπηρεσία έπρεπε να έχει προβλέψει τη περίπτωση παρόμοιων λαθών και να έχει φροντίσει για την αποκατάστασή τους, χωρίς να απαιτεί επιπρόσθετο παράβολο από τους πολίτες.
Ωστόσο, οι προτάσεις της Αρχής, παρότι υπεβλήθησαν και προς το Γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, δεν έγιναν δεκτές από την Ελληνική Αστυνομία.
Συνοδευτικά Αρχεία
- 1. Σύνοψη διαμεσολάβησης - 117 KB
- 2. Έγγραφο (πρώτο) ΣτΠ προς τη Δ/νση Διαβατηρίων του Αρχηγείου ΕΛΑΣ - 118 KB
- 3. Απάντηση (πρώτη) ΕΛ.ΑΣ. - 738 KB
- 4. Έγγραφο ΣτΠ προς το γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού Προστασίας του Πολίτη - 125 KB
- 5. Έγγραφο (δεύτερο) ΣτΠ προς τη Δ/νση Διαβατηρίων του Αρχηγείου ΕΛΑΣ - 86 KB
- 6. Απάντηση (δεύτερη) ΕΛ.ΑΣ. - 513 KB
- 7. Έγγραφο (τρίτο) ΣτΠ προς τη Δ/νση Διαβατηρίων του Αρχηγείου ΕΛΑΣ - 85 KB
- 8. Απάντηση (τρίτη) ΕΛ.ΑΣ. - 504 KB