Συνέδριο στα Χανιά με θέμα «Θυματοποίηση, παραβατικότητα και δικαιώματα του παιδιού»
Ο κ. Γ. Μόσχος, Βοηθός Συνήγορος για τα Δικαιώματα του Παιδιού, ήταν ομιλητής στη διημερίδα με τον παραπάνω τίτλο που διοργανώθηκε στις 19 και 20.3.2011 στα Χανιά Κρήτης από την Εισαγγελία Πρωτοδικών και άλλους τοπικούς φορείς. Θέμα της παρουσίασής του ήταν «Η προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού και οι ευθύνες των πολιτών στην τοπική κοινωνία».
Ο κ. Μόσχος επεσήμανε τη σημασία που έχει για τους γονείς, τα παιδιά και τους επαγγελματίες που εργάζονται μαζί τους να γνωρίζουν τα δικαιώματα του παιδιού, πώς εφαρμόζονται, πώς ερμηνεύονται στην πράξη και πώς μπορούν να αποτελέσουν «κλειδιά» για την διευκόλυνση των σχέσεων συνύπαρξης σε όλα τα περιβάλλοντα όπου μεγαλώνουν, εκπαιδεύονται, ψυχαγωγούνται ή λαμβάνουν υπηρεσίες τα παιδιά.
Σημαντικό στοιχείο για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών για τον Συνήγορο του Παιδιού είναι η διαμόρφωση κατάλληλου κλίματος και πλαισίου κατανόησης και υποστήριξης του παιδιού. Παράλληλα με την πολύ προσεκτική εξέταση των θεμάτων που αφορούν τις ευθύνες των γονέων, ιδίως όταν υπάρχει παραμέληση αυτών, το σχολείο θα πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να εξηγούν και να καταλαβαίνουν τα λάθη τους, να αποκαθιστούν με τη θέλησή τους τις βλάβες που προκαλούν, να συμφιλιώνονται με τα πρόσωπα με τα οποία συγκρούονται και να προσφέρουν υπηρεσίες στο σχολείο, αντί απλά να τιμωρούνται και να απομακρύνονται από αυτό. Η ανάπτυξη ελκυστικών και φιλικών στα παιδιά δραστηριοτήτων στο χώρο του σχολείου, η υποστηρικτική συμμετοχή των γονέων στις δράσεις του, ιδίως μέσω των συλλόγων γονέων και της τακτικής λειτουργίας του σχολικού συμβουλίου, μπορούν να βοηθήσουν ιδιαίτερα στην ανάπτυξη της αίσθησης της συμμετοχής στην κοινοτική σχολική ζωή. Το σχολείο θα πρέπει να είναι επίσης σε διαρκή συνεργασία με δομές της κοινότητας, όπου είναι πολύ σημαντικό να περιλαμβάνονται κοινωνικές υπηρεσίες στους δήμους, κέντρα ψυχικής υγείας, συμβουλευτικής, δημιουργικής απασχόλησης, τέχνης, πολιτισμού και ψυχαγωγίας.
Ο κος Μόσχος αναφέρθηκε τέλος στο επίκαιρο ζήτημα των συγχωνεύσεων των σχολείων και στους λογικούς φόβους που διατυπώνονται στις μέρες μας μήπως από αυτές προκύψουν πολύ μεγάλα σχολεία, στα οποία θα είναι δύσκολο να αναπτύσσεται στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και του γονείς η αίσθηση της σχολικής κοινότητας. Σύμφωνα με τις εμπειρίες του Συνηγόρου του Παιδιού, στα τεράστια σχολεία, όπως και στα συστεγαζόμενα, δημιουργούνται συχνά προβλήματα και οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών είναι πιο απρόσωπες και εύθραυστες. Για την καλλιέργεια δεσμών και συμμετοχής στην σχολική κοινότητα, προτείνεται να λειτουργούν ολιγάριθμα τμήματα ανά τάξη και έτσι, να δίνεται δυνατότητα γνωριμίας και επικοινωνίας του διευθυντή με όλους τους μαθητές.
Σχετικό άρθρο σε τοπική εφημερίδα εδώ.